Πως γνωρίσατε το γιατρό σας;

Διαφήμιση των γιατρών. Άρθρο του καρδιολόγου Νιίκου Παναγιωτόπουλου

Διαφήμιση των γιατρών. Αρθρογραφία …πληρωμένη.

Το τηλέφωνο χτύπησε στο ιατρείο και στην άλλη άκρη της γραμμής υπήρχε ένας κύριος ο οποίος μου έκανε μια συγκεκριμένη πρόταση. Να γράψω ένα άρθρο για μια εφημερίδα πολύ μεγάλης κυκλοφορίας της Κυριακής πάνω σε ένα θέμα υγείας που εγώ θα προτιμούσα. Το άρθρο θα δημοσιευόταν σε ένα ειδικό ένθετο που αφορούσε θέματα υγείας. Επειδή τα τελευταία χρόνια αρθρογραφώ στην προσωπική μου ιστοσελίδα αλλά και σε δημόσιο λόγο, θεώρησα ότι αυτό ήταν μια αναγνώριση της προσπάθειας που κατέβαλα. Όμως, δυστυχώς αμέσως οι σκέψεις μου διαψεύστηκαν. Ο  συνομιλητής μου μου είπε ότι θα έπρεπε για τη «διόρθωση» του άρθρου να πληρώσω περίπου 1.800€. Όταν τον ρώτησα τι σημαίνει αυτό και γιατί το άρθρο αυτό θα έπρεπε να διορθωθεί από κάποιον εκείνος ουσιαστικά, αν και δεν τον έβλεπα, μου έκλεισε πονηρά το μάτι και μου είπε ότι αυτό θα ήταν το κόστος για τη δημοσίευση.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε κάτι τέτοιο. Έχω λάβει κατ’ επανάληψη κλήσεις που μου ζητούσαν να παρουσιαστώ σε κάποια πρωινή συνήθως εκπομπή ή εκπομπή για το Σαββατοκύριακο και μου έλεγαν ότι θα έπρεπε να καταβάλω από 3.900€ η πιο ακριβή ως 1.800€ οι πιο φτηνή. Αν δεν έχετε καταλάβει ακόμα, προσοχή, πρόκειται για την περίφημη μαύρη διαφήμιση των γιατρών, οι οποίοι τυπικά μεν δεν μπορούν να διαφημίζουν τα ιατρεία τους, όμως στην πράξη έχουν βρει αυτό τον τρόπο και στο κοινό να παρουσιάζονται και βέβαια να πλουτίζουν τα ταμεία των εφημερίδων και των καναλιών.

Διαφήμιση των γιατρών.Η τηλεοπτική παρουσία των γιατρών.

Επειδή ίσως κάποιοι από εσάς καλοπροαίρετοι όντες νομίζετε ότι οι γιατροί που βλέπετε να προβάλλονται από τις παντός είδους εκπομπές της τηλεόρασης ή από τις εφημερίδες είναι οι καλύτεροι, θα ήθελα σήμερα να σας προσγειώσω και να διαψεύσω αυτήν την αντίληψή σας. Δυστυχώς στις περισσότερες, θα έλεγα στις συντριπτικά περισσότερες περιπτώσεις των γιατρών που παρουσιάζονται από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Η παρουσία τους εκεί έχει πληρωθεί ακριβότατα. Πρόκειται δηλαδή για μια διαφήμιση στην πραγματικότητα, η οποία επειδή από το νόμο όπως είπαμε απαγορεύεται γιατί η υγεία είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο αγαθό, γίνεται κατ’ αυτόν τον έμμεσο τρόπο. Παρουσιάζεται δηλαδή ο γιατρός. ο οποίος υποτίθεται ότι είναι πολύ σημαντικό επιστημονικό πρόσωπο με το βιογραφικό του, τις δραστηριότητές του, το ιατρείο του ή το νοσοκομείο στο οποίο εργάζεται και αφήνεται υπό το βλέμμα θαυμασμού των παρουσιαστών να παρουσιάσει το περίφημο έργο του ή και σκέψεις σε θέματα υγείας.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο καλοπροαίρετος θεατής να νομίσει ότι πρόκειται για τον απόλυτο ειδικό και να ανατρέξει αναζητώντας το τηλέφωνο ή τα στοιχεία του στο ιατρείο ή στο νοσοκομείο όπου εργάζεται. Είναι δεδομένο ότι μετά από μια τέτοια παρουσίαση το τηλεφωνικό κέντρο του νοσοκομείου ή το κινητό τηλέφωνο του γιατρού κατακλύζονται από αιτήματα για μια συνάντηση μαζί του. Είναι μια πάρα πολύ αποτελεσματική μορφή διαφήμισης. Τα χρόνια που τα κανάλια ήταν μόνο 2, κάποιος αείμνηστος τώρα γιατρός μας έλεγε ότι «μόλις η δουλειά μου πέσει, δίνω κάποια χρήματα στους ιθύνοντες της κρατικής τηλεόρασης, με παρουσιάζουν σε ένα αφιέρωμα στην εκπομπή τους και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η δουλειά μου να αυξάνεται κατακόρυφα για το επόμενο χρονικό διάστημα». Αυτό σήμερα βέβαια γίνεται από τα ιδιωτικά κανάλια, πιθανόν και εμμέσως και μέσω γνωριμιών και από το δημόσιο χώρο και σίγουρα από πολλές από τις εφημερίδες.

Να είστε πάντα υποψιασμένοι όταν  βλέπετε γιατρούς  στην τηλεόραση ή στον τύπο .

Όταν λοιπόν βλέπετε κάποιον γιατρό στην τηλεόραση ή διαβάζετε για τα κατορθώματά του στον έντυπο Τύπο να είσαστε πάντοτε υποψιασμένοι ότι δεν έχει να κάνει με την αξία του, αλλά συνήθως έχει να κάνει με τον βαθμό των δημοσίων σχέσεων που διατηρεί και βέβαια με τη διάθεσή του να πληρώσει για να παρουσιαστεί. Δυστυχώς στον ελλαδικό χώρο δεν είναι η επιστημονική δραστηριότητα τέτοια που να επιτρέπει να κάνουμε τρομερές επιστημονικές ανακοινώσεις. Πιο πολύ αναπαράγουμε την καθημερινότητά μας.

Στο παιχνίδι αυτό έχουν για λόγους επιβίωσης συμμετάσχει και κανάλια, τα οποία είναι υπεράνω θα λέγαμε πάσης υποψίας. Μου έχουν γίνει δύο φορές προτάσεις για έναν τηλεοπτικό σταθμό μικρότερης εμβέλειας, ο οποίος συνεργάζεται με τον σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος και θα μπορούσε ή παρουσίασή μου να επαναληφθεί από τον δεύτερο σε κάποια δεδομένη χρονική στιγμή που αυτός παρουσιάζει θέματα υγείας. Έχω ο ίδιος επιβεβαιώσει ακούγοντας το ζήλο με τον οποίο παρουσιάζονται κάποια πρόσωπα από τον σταθμό αυτόν το ότι σίγουρα πρόκειται για μια συναλλαγή που  δικαιολογεί φυσικά τον τρομερό ενθουσιασμό με τον οποίο  ο παρουσιαστής παρουσιάζει τον συγκεκριμένο γιατρό.

Και θα πείτε πως θα μπορούσαμε να ενημερωθούμε  για θέματα υγείας; Το ιδανικό θα ήταν να γίνεται αυτό από γιατρούς, οι οποίοι δεν θα παρουσίαζαν σε καμία περίπτωση το τηλέφωνό τους ή το προσωπικό τους ιατρείο ή το νοσοκομείο στο οποίο εργάζονται  και θα μιλούσαν για θέματα τέτοια που αφορούν και ενδιαφέρουν τον κόσμο.

Διαφήμιση των γιατρών.Όχι χωρίς λογοκρισία.

Πριν από μερικά χρόνια, γράφοντας σε μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα μεγάλης επισκεψιμότητας τόλμησα να γράψω σκέψεις σαν κι αυτές. Η επέμβαση του ανθρώπου με τον οποίο επικοινωνούσα και που ήταν προσωπικός μου ασθενής και δημοσιογράφος ήταν άμεση με παρακάλεσε να μην γράφω τέτοια πράγματα γιατί πρέπει και οι ιστοσελίδες και τα κανάλια να ζήσουν κάπως και να μετριάσω την κριτική μου ή και να την απαλείψω εντελώς. Είναι αλήθεια ότι αυτό το θέμα, της μαύρης διαφήμισης είναι πάρα πολύ σοβαρό.

Από την προσωπική μου πείρα ξέρω ότι είναι τρομερή η επίδραση την οποία έχει η τηλεόραση και τα μέσα στους απλούς ανθρώπους. Πολλές φορές μου λένε για πρόσωπα που ξέρω ότι όχι απλώς είναι μέτριοι, αλλά ίσως και επικίνδυνοι ότι τους είδαν στην τηλεόραση και θέλουν επειγόντως να τους επισκεφθούν. Είναι αλήθεια ότι πολλές φορές δεν εξετάζουν καν το ποιόν του γιατρού. Αρκεί να τους δουν κάπου να μιλούν. Μια γενική γιατρός που είπε δύο κουβέντες για τον διαβήτη τίναξε κυριολεκτικά στον αέρα το τηλεφωνικό κέντρο του νοσοκομείου που συνεργάζεται από τους ανθρώπους που έψαχναν να τη βρουν για να την επισκεφθούν και να τη ρωτήσουν. Πιο πολύ μετράει η παρουσία στην οθόνη και λιγότερο η αξία.

 Εκείνο που με ενδιαφέρει  δεν είναι ούτε να πολεμήσω κυκλώματα, ούτε να καταγγείλω ανθρώπους. Με ενδιαφέρει πολύ να προειδοποιήσω όλους εσάς οι  οποίοι με διαβάζετε να προσέχετε ποιοι είναι οι γιατροί εκείνοι που εμπιστεύεστε και θα έλεγα αν ψάχνετε για καλό γιατρό να ρωτήσετε καλύτερα κάποιον δικό σας άνθρωπο που να τον εμπιστεύεστε, παρά να ακολουθήσετε τυφλά  την τηλεόραση ή τα άλλα μέσα ενημέρωσης.